De deurklinkpatiënt,

Na een prima behandeling loopt mijn cliënte richting de deur. Op het moment dat ze de deurknop in de hand houdt zegt ze: “wat ik nog wilde vragen….” En toen kwam er nog een vraag die eigenlijk de hele behandeling van prima naar fantastisch had kunnen brengen.

Als fysiotherapeut is mij dit erg vaak overkomen, zo’n ‘deurklinkvraag’. Zo noemde wij dit in de praktijk waar ik destijds werkte. Een geweldige vraag die om wat voor reden dan ook pas op het laatst gesteld werd.

En dan komt het moment van; “ga ik die vraag nu beantwoorden of niet”!  Dienstbaar en zorgzaam als we zijn als zorgpersoneel geven we meestal antwoord op de vraag.

HET GEVOLG:

1. alle behandelingen erna lopen uit.

2. En/of jij hebt geen pauze meer.

3. De volgende keer gaat deze client dit weer doen, zo’n ‘deurklinkvraag’ stellen.

4. Er is dus een terugkomend probleem.

5. De kans is groot dat dit bij meerdere cliënten gebeurd

6. Je wordt er moedeloos van en vermoeid!

Oké, ik heb het een beetje overtrokken, maar ik ga ervan uit dat je me snapt. En dit is een voorbeeld uit een fysiotherapie praktijk, maar dit geldt dus ook voor het helpen van mensen aan het bed in het ziekenhuis of een huisarts-, tandarts-,  thuiszorgsituatie.

En het lijkt een klein ding, een kleine grens, maar wat ik hoop te schetsen hiermee is dat het groot ding wordt als je er niets aandoet.

Hoe zou het zijn als jij als antwoord gaf op de ‘deurklinkvraag’: “wat een goede vraag, zou je dit soort geweldige vragen de volgende keer aan het begin van de behandeling kunnen stellen? Dan kan ik hem uitgebreid beantwoorden en wordt zelfs de behandeling effectiever omdat (zelf in te vullen reden) en onthoudt deze voor de volgende keer, dan krijg je antwoord van me”.

Deze zin kost ongeveer 10 seconden. Met dit antwoord leer je jouw cliënten om sneller tot de kern te komen en vooral om hun tijd met jou efficiënt en volledig te benutten. Dit door meteen de eerste keer op deze manier je grens aan te geven, want dat is het. Je cliënten opleiden in de regels van jouw tijd is een grens aangeven, deze verschaft duidelijkheid. En duidelijkheid geeft rust voor jou en je cliënten. De gevolgen die je krijgt als je wel ingaat op de vraag vallen hiermee weg.

Kortom het gevolg als je je grens aangeeft:

  1. Het kost je 10 seconden de eerste keer
  2. Er wordt duidelijkheid gegeven over hoe jij de behandeling in deelt
  3. Duidelijkheid zorgt voor rust
  4. Je leidt je cliënten op binnen jouw tijdsplanning
  5. Cliënten leren hiervan en kunnen het mogelijk zelf ook op die manier gaan toepassen
  6. Je bent op tijd voor de volgende client
  7. Je hebt pauze!
  8. Je kunt op tijd naar huis om je partner en kinderen te knuffelen.

Soms kleine grenzen aangeven, maken dit verschil. Het hoeft dus niet altijd groots en meeslepend te zijn om aan te geven wat je wilt en nodig hebt. Het start bij de kleine dingen. Zeker als jij het moeilijk vindt om grenzen aan te geven kan ik deze kleine manieren zeer aanraden 😉 En ik put ook uit eigen ervaring in deze, dat mag duidelijk zijn.

Heb jij nou moeite met stellen van kleine en grote grenzen, doe dan mee met de workshop Grenzen stellen voor zorgpersoneel. Voor meer informatie en aanmelding kijk op https://delichaamstolk.nl/grenzen-stellen-zorgprofessionals/ of mail naar esterjanssen@delichaamstolk.nl