Wie zit er in jouw team?
Ik keek haar aan en zei: “ ik was zo blij dat jij erbij was, ik wist zelf niet van te voren dat ik er zo blij mee zou zijn. Dank je wel”
Dit zinnetje sprak ik afgelopen dinsdagavond tegen de fotografe die foto’s maakt voor mijn nieuwe website. Ik mocht voor het eerst weer sinds de lock-down een workshop geven en dit keer was het in het UMC Utrecht en zij had aangeboden om mee te gaan om ‘actie’ -foto’s te maken. Ik was heel blij met het aanbod en heb dat ook met beide handen aangenomen. Waar ik echter geen enkele rekening mee had gehouden was dat zij meteen mijn ondersteuning werd, ze weet ongeveer wat ik doe en hielp me met wat kleine dingen. Maar die kleine dingen zijn zo veel waard!
We liepen naar buiten naar de parkeerplaats. Ze zei “hier dan betalen we meteen even”. Ik keek verbaasd op, want ik was de hele avond bezig met andere zaken en had dus niet meer aan het betalen van het parkeerkaartje gedacht. En toen bedankte ik haar dus, ik had me niet gerealiseerd dat ze mijn teamgenoot was die hele avond, tot op dat moment. En een team zorgt voor elkaar, in kleine of grote dingen, of het nou op het sportveld is of op het werk of in het gezin.
Een van de vragen die ik regelmatig stel tijdens mijn behandeling en ook tijdens een workshop is, “bij wie kun jij terecht?” Vaak als er grensoverschrijdend gedrag is geweest, of er kwam heel veel emotie kijken bij een gesprek of behandeling is het fijn om daarna even bij iemand je verhaal te kunnen doen. Dat is waar een teamgenoot voor is. Zelfs al lijken ze alleen vermomd als tijdelijke fotograaf voor twee uurtjes.
Zeker in de zorg hoor ik vaak dat medewerkers er alleen voor staan, het team is verdeeld, de neuzen staan verschillende kanten op. Mensen voelen zich daardoor alleen in hun werk en de meeste mensen zijn geen solisten in werk, ze verbeteren juist omdat ze in een team zitten. Wie presteert beter denk je een mens in een sterk team of een solist in de zorg?
Dus zorg dat je een team hebt, bouw hem zelf zo nodig en onderhoudt het team. Dat heeft de zorg nodig! Dat heb jij nodig!
In de workshop van afgelopen dinsdag werd ik meerdere malen geraakt hoe goed het UMC Utrecht zijn teams heeft gebouwd. Van de deelnemers hoorde ik verhalen waaruit bleek dat ze collega’s en leidinggevenden hadden om op terug te vallen. Die naar ze luisterden en voor ze stonden als dat nodig was, die ze aanmoedigden. Ze hebben vaste momenten waarop gevraagd werd hoe het met de werknemers gaat en bouwen vanwaaruit verder. Ik gun dat iedereen in de zorg! Dat er ook tijd is voor de zorgverlener en een plek om even op terug te vallen als het nodig is.
Het was heerlijk voor mij om weer met een groep te werken, dus ben jij werkzaam in de zorg of zijn deze onderstaande vragen toepasbaar in jouw werkveld en jij wil de workshop ‘Emoties, patiënten en jij’ ook een keer meemaken. Waarin we vragen beantwoorden als:
– mag jij geraakt worden in het bijzijn van patiënten?
– Zo, ja, hoe ga jij er dan goed mee om?
– En wat heb je nodig om er goed mee om te gaan?
Antwoorden en praktische oefeningen helpen je verder om nog (emotioneel) steviger in je vak (en dus je leven) te staan. Mocht je hier meer over willen weten? Neem dan contact met me op esterjanssen@delichaamstolk.nl
Voor nu een heel fijn paasweekend met jouw team